Opis kierunku
Studia muzykologiczne II stopnia mają za zadanie rozwinięcie wiedzy, aparatu analitycznego oraz kompetencji badawczych nabytych podczas studiów I stopnia, a zwłaszcza pogłębienie interdyscyplinarnego profilu kształcenia za sprawą włączania elementów socjologii, psychologii czy ekonomii.
Studia II stopnia zakładają też rozwój specjalizacji z wybranego przez studenta obszaru badań w ramach trzech modułów edukacyjnych. „Moduł I: historyczno-muzyczny” skupia się na muzyce do ok. 1800 roku; „Moduł II: historyczno-muzyczny” dotyczy repertuaru po 1800 roku; natomiast „Moduł III: antropologiczno-muzyczny” związany jest ze studiami nad muzyką w kulturze popularnej i muzyką w żywej tradycji.
Dodatkowo (poza obowiązkowym programem studiów) studenci mogą odbyć zajęcia w ramach „specjalności nauczycielskiej”, przygotowującej do wykonywania zawodu nauczyciela, a także „specjalności operologicznej”, która jest unikatową specjalnością w skali kraju, realizowaną międzywydziałowo we współpracy z Zakładem Dramatu i Teatru Instytutu Filologii Polskiej UAM.
Specjalności
- Specjalność nauczycielska
- Specjalność operologiczna
Wybrane przedmioty
- Analiza dzieła muzycznego – teoria i metody
- Muzyka w przestrzeni społecznej
- Psychologia muzyki
- Źródłoznawstwo
- Muzyka w kulturze popularnej
- Muzyka w żywej tradycji
- Podstawy przedsiębiorczości
- Techniki kompozytorskie
Kompetencje absolwenta
- Pogłębiona wiedza z wybranego zakresu historii muzyki lub muzyki popularnej i tradycyjnej.
- Umiejętność analizy i interpretacji zjawisk muzycznych z różnych perspektyw badawczych, a zwłaszcza: historycznej, antropologicznej, estetycznej, socjologicznej i psychologicznej.
- Umiejętność kompetentnego, precyzyjnego oraz logicznego komunikowania i wypowiadania się na tematy dotyczące zagadnień muzycznych.
- Przygotowanie do realizacji zadań badawczych, dotyczących muzyki oraz zjawisk z pogranicza sztuk – literatury, muzyki, filmu, teatru i sztuk pięknych.
- Przygotowanie do pracy w instytucjach zajmujących się upowszechnianiem kultury muzycznej i organizacją życia muzycznego lub pracy w zawodzie nauczyciela.
- Znajomość terminologii muzycznej w języku angielskim.
Perspektywy zawodowe
- Pracownik instytucji kultury (filharmonie, opery, teatry muzyczne, domy kultury itp.)
- Pracownik agencji koncertowych i artystycznych
- Krytyk lub dziennikarz muzyczny
- Nauczyciel muzyki
- Konferansjer muzyczny
- Badacz muzyki
- Bibliotekarz muzyczny